Hotel Color

MAJSTER MODROBIELEHO REMESLA

23.11.2018 │ Náročná, zdĺhavá no krásna. Taká je textilná farbiarska technika, ktorá učarovala mladému remeselníkovi Matejovi Rabadovi. Už niekoľko rokov sa úspešne usiluje o spopularizovanie jedného z jedinečných kultúrnych pokladov slovenskej ľudovej tvorby akou je modrotlač. Toto nádherné remeslo sa rozhodol prinavrátiť do rodného kraja, v ktorom malo obrovské zastúpenie ako súčasť ľudových krojov, rôznych textílií a domácich predmetov. Práve Orava dnes predstavuje to miesto, kde modrotlač zažíva renesanciu.

Čo je to tradičná modrotlač?
Tradičná modrotlač je taká, pri výrobe ktorej sa dodržiava postup negatívnej tlače. To znamená, že na biele plátno sa natlačí vzor a následne sa ponorí do roztoku indiga, ktoré je pre modrotlač typické. Miesta, kde bol natlačený vzor ostanú biele a zvyšok plátna získa modrý odtieň. Tento postup sa nedá robiť strojovo, preto množstvo modrobielych látok s modrotlačovými vzormi, ktoré vo veľkom nachádzame v obchodoch, nie sú rozhodne tradičnou modrotlačou. Pri tejto technike nie je dôležitý ani tak vzor, ako práve špecifický postup výroby. 

Čím vás očarila modrotlač a prečo ste sa rozhodli oživiť toto remeslo? 
Po prvýkrát som sa s modrotlačou stretol na strednej škole a potom aj na vysokej škole výtvarných umení, kde som sa o modrotlač začal intenzívnejšie zaujímať. Očarila ma paradoxne náročnosť tejto techniky. Jej zvládnutie bolo pre mňa výzvou a taktiež aj životným plánom, ako sa živiť po skončení školy. To, že som oživil toto remeslo je len pridanou hodnotou mojej práce.

Máte svoj tajný recept alebo využívate tradíciou overené postupy?
Indigo je kypové farbivo a aby s ním bolo možné farbiť, vyžaduje si to dodržanie určitého procesu, preto som odkázaný len na tradičné postupy. Receptov ako namiešať kypu a pap je však niekoľko. Ja som skombinoval viaceré z nich využívajúce rovnaké ingrediencie a našiel ten správny pomer, podľa ktorého teraz farbím.

Aké vzory najčastejšie aplikujete na látku a čím sa inšpirujete?
Tlačím najmä tradičné vzory, pretože sú úžasné a je po nich aj najväčší dopyt. Ako textilný dizajnér by som sa však neuspokojil len s kopírovaním vzorov z minulosti a navrhujem si aj vlastné, pričom sa inšpirujem väčšinou prírodou, pretože tej máme na Orave mnoho a nie je deň, kedy v nej netrávim svoj čas. Moje výstupy sú však rôzne, od konkrétnych tvarov až po abstrakciu.

Venuje sa na Slovensku ešte niekto intenzívne modrotlači?
V takom rozsahu ako ja asi nikto. Nehovoriac o tom, že by sa tým mal ešte aj živiť ako ja.

Je na Slovensku veľký dopyt po modrotlači?
Dopyt po modrotlači je veľký, ale obmedzený na špecifickú klientelu, ktorá modrotlač pozná. Bežný zákazník nerozlišuje moju a strojovú napodobeninu modrotlače. Medzi verejnosťou však šírim povedomie o modrotlači prostredníctvom prednášok a workshopov. So živnosťou som začal tento rok, takže len rozbieham spoluprácu s väčšími a najmä stálymi odberateľmi, zatiaľ však nestíham uspokojiť ani dopyt od malých odberateľov.

AUTOR PG
FOTO MATEJ RABADA